Benader de bezoekers van je Facebook pagina opnieuw!

Facebook heeft ongekend veel mogelijkheden om een nieuw publiek te bereiken en dus je naamsbekendheid te vergroten onder een potentieel koperspubliek. De grote kunst is om meer contactmomenten te creëren met personen die jouw Facebook pagina of website al eens hebben bezocht. Vele onderzoeken laten namelijk zien dat er meerdere contactmomenten nodig zijn met jouw potentiële koperspubliek (consumenten) voordat zij daadwerkelijk overgaan tot een online aankopen (bijvoorbeeld een toegangskaartje voor jouw voorstelling).

Dan is dus de grote vraag: hoe bereik je meermaals dezelfde mensen die als eens jouw website of Facebookpagina hebben bezocht?

Eerder schreef ik een artikel over de Facebook Pixel, dat is een krachtige manier om je websitebezoekers opnieuw te kunnen benaderen. Maar naast de Facebook Pixel zijn er nog veel meer methodes! In dit artikel leg ik je stap voor stap uit hoe je mensen opnieuw benaderd die al eerder op jouw Facebook pagina zijn geweest. Dit zijn mensen die jouw Facebook pagina hebben bezocht, interactie hebben gehad met een van jouw berichten of advertentie, of elke andere vorm van interactie met jouw pagina. Het opnieuw benaderen van deze personen is heel sterk, want ze hebben tenslotte al eens contact met jou gehad via jouw Facebook pagina. Nu is het de kunst om ze opnieuw te benaderen en warm te maken om bijvoorbeeld een kaartje voor jouw voorstelling te kopen!

Om te kunnen adverteren op personen die jouw Facebook pagina al eens hebben bezocht gaan we een “aangepaste doelgroep” maken.
We doorlopen het nu stap voor stap, iedereen kan het 😉:

Stap 1:
Ga vanuit de homepage van Facebook naar het ‘driehoekje’ rechts bovenin. Klik vervolgens op ‘Advertenties beheren’.
Let op: als je nooit eerder een bericht hebt gepromoot of hebt geadverteerd, dan heb je deze mogelijkheid niet en kun je op ‘Advertenties maken’ klikken. Je zult nu een aantal extra stappen moeten doorlopen en een eerste advertentie moeten maken voordat je de pixel verder kan installeren. Ik zal hier z.s.m. een artikel over publiceren.

Stap 2:

Ga in het advertentiebeheer naar het menu en kies onder het tabblad “middelen” voor “doelgroepen”.

Stap 3:

Klik op de button “doelgroep maken” en kies vervolgens voor “aangepaste doelgroep”.

Stap 4:

Zoals je ziet zijn er heel veel opties om jouw bezoekers opnieuw te benaderen (de officiële term daarvoor is remarketing). Dat is niet voor niks, het is een heel krachtige methode om een koperspubliek op te bouwen! We concentreren ons nu op het opnieuw benaderen van Facebook pagina bezoekers, dus daarvoor gaan we naar de optie “Betrokkenheid”.

Stap 5:

Je kunt hier een aantal keuzes maken. Als je meerdere pagina’s beheert kijk dan even goed of de juiste pagina geselecteerd staat waarvoor je een aangepast doelgroep wilt aanmaken. Standaard staat geselecteerd “iedereen die een conversie heeft uitgevoerd op je pagina”. Dit is de selectie die we ook gaan gebruiken. Deze keuze omvat namelijk echt iedereen die in contact heeft gestaan met jouw Facebook pagina (zoals jouw pagina bezocht, interactie met een van je berichten, interactie met je advertentie, jouw video op de tijdslijn bekeken etc etc). Dit levert dus de grootste groep bezoekers op die je vervolgens opnieuw kan benaderen. Je kunt maximaal 365 dagen terug in de tijd de bezoekers benaderen. Geef vervolgens je doelgroep een naam (bijvoorbeeld: “Alle Facebook pagina bezoekers”) en klik op opslaan.

NU KUN JE ADVERTEREN!

Als het goed is kom je nu direct in een overzicht waarin je ziet dat jouw aangepaste doelgroep wordt “gevuld”. Dit betekent dat Facebook de juiste selectie personen voor jou aan het samenstellen is. Doorgaans zie je binnen een aantal uren staan hoe groot jouw aangepaste doelgroep groot is.

Zodra je een advertentie gaat maken zie je nu bij de doelgroepbepaling onder “aangepaste doelgroep” jouw gemaakte doelgroep staan.

Is dit de eerste keer dat je adverteert? Binnenkort publiceer ik een artikel waarin ik het hele traject met je doorloop zodat je direct je eerste advertentie kunt publiceren.

 

Is het gelukt met het maken van deze aangepaste doelgroep? Heb je nog vragen? Stel ze gerust in de community!

Ga naar de community