De Facebook Marketing Funnel

De Facebook Marketing Funnel
Hoe zet jij content in om (een nieuw) publiek warm te maken voor jouw activiteiten?

Voordat we daadwerkelijk gaan adverteren via Facebook wil ik stilstaan bij de content die je gaat inzetten voor het warm maken van een nieuw publiek voor jouw activiteiten. Wat ik namelijk vaak merk is dat Facebook berichten vaak worden ingezet om (potentiele) fans direct aan te sporen om te ‘kopen’. Dit vergelijk ik graag met het bezoeken van een winkel.

Als je een winkel binnenloopt en de verkoper houdt een rode broek voor je neus en roept “koop deze broek nu”, dan loop je waarschijnlijk gillend de winkel weer uit. Dat is een veel te agressieve manier van verkopen. Je wilt eerst een winkel binnenkomen en aanvoelen of de winkel bij je past. Vervolgens wil je bekijken of de collectie aansluit bij je smaak en pas daarna ga je bedenken of en welke broek je gaat kopen.

Iedere consument doorloopt verschillende fases voordat zij definitief overgaat tot een aankopen, dit wordt ook wel de klantreis (customer journey) genoemd. Deze “klantreis” voor jouw activiteiten of producten moet je zo goed mogelijk in kaart zien te brengen zodat je de content van je berichtgeving kan laten aansluiten op de fase waarin een consument zich bevindt. Dit zorgt voor een goede relatie met jouw potentiele fans, waardoor de kans op aankopen uiteindelijk het grootst is. Met een marketingfunnel kun je de verschillende contactmomenten met jouw (potentiele) fans goed in kaart brengen. Zelf maak ik graag gebruik van de marketingfunnel via het See, Think, Do, Care-model van Google.

Een marketing funnel ondersteunt je dus bij het opbouwen van een relatie met je (potentiele) fans, waardoor de kans op aankopen het grootst is. Onderzoek laat zien dat je gemiddeld zes contactmomenten nodig hebt met een consument voordat deze overgaat tot een aankopen. Dit verschilt overigens wel per branche een beetje, binnen onze branche (kunst & cultuur) kan dat ook zeker in minder contactmomenten. Maar zeker niet altijd!

Bekijk hier in een overzichtelijke infographic van de marketingfunnel die ik inzet voor mijn klanten: http://culdy.nl/werkwijze/

Nog even puntsgewijs belangrijke zaken omtrent de marketingfunnel per fase:

See Fase
– Een nieuw publiek kennis laten maken met jouw organisatie (of met jou als artiest of gezelschap)
– Dit is doorgaans een ‘koude’ doelgroep, dus mensen die jouw organisatie nog helemaal niet kennen. Je stelt zelf binnen Facebook een doelgroep samen op basis van demografie, interesse en gedrag.
– In je advertentie laat je mensen kennis maken met alle facetten van jouw organisatie.
– Voor artiesten geldt dat je in deze fase content gaat brengen over wie jij bent. Forceer het niet en bedenk goed waar jij je comfortabel mee voelt. Sommige artiesten zijn heel persoonlijk en zetten ook privéleven in. Maar dit hoeft helemaal niet. Denk erover na hoe jij jezelf ‘in de markt’ wil zetten
– Video’s en foto’s doen het doorgaans heel goed als het gaat om content. Ben jij een echte blogger? Zet dan uiteraard ook blogs in. Het gaat om 1 ding: laat mensen kennis maken met wat jouw organisatie allemaal doet of in het geval van artiesten: wie jij bent.
– Doel is om potentiele fans naar je website te trekken in deze fase. Eenmaal op de website geweest kun je deze bezoeker meermaals gaan benaderen en verder warm gaan maken voor jouw activiteiten. Zorg wel dat je de Facebook Pixel hebt geïnstalleerd hiervoor! (Check: http://culdy.nl/blog/facebook-pixel/)

Think fase
– De mensen die interesse hebben getoond in de See fase ga je nu opnieuw benaderen
– Middels verhalende content ga je dieper in op jouw product, voorstelling, event etc.
– Aan de hand van websitegedrag kun je zelfs onderscheid maken tussen groepen mensen. Mensen die bijvoorbeeld op jouw speellijst zijn geweest hebben een (iets) andere interesse dan de mensen die op jouw pagina zijn geweest over je nieuwste CD. Je kunt dan een onderscheid gaat maken in berichtgeving (in dit voorbeeld: je landelijke tournee of je nieuwste cd)
– Met nieuwe content (gebruik niet dezelfde content uit de See fase) ga je mensen verder opwarmen voor jouw activiteiten. Zet in deze fase in op een specifieke activiteit die je wilt promoten maar gebruik nog steeds geen teksten zoals: “koop nu”. Zet mensen aan om nog een andere blog van je te lezen, jouw nieuwste cd op spotify te beluisteren, een e-book te downloaden waarin je een preview geeft van jouw werk.. etc etc.

Do fase
– In deze fase willen we verkopen. De mensen die nog steeds interesse hebben getoond in de Think fase gaan we nu gericht proberen een aankopen te laten doen
– De advertenties mogen nu gerichte teksten bevatten zoals “koop nu”, “nu te zien”, “meld je aan”, “mis het niet” etc.
– De content van je advertentie in deze fase gaat heel gericht over een activiteit, voorstelling, event etc. waar je op korte termijn voor wilt verkopen.
– Zorg altijd dat je de advertentie zo relevant mogelijk maakt. Als je een artiest bent en lokale optredens promoot, zorg dan dat je voor een optreden in Groningen ook uitsluitend / met name mensen benaderd uit die regio.

Care fase
– Als je dan eenmaal een fan voor het leven hebt gescoord, hoe onderhoud je deze dan? Hoe zorg je dat jouw fan loyaal blijft aan jou? Die vraag moet je zien te beantwoorden in deze fase.
– Daarnaast wil je dat deze fan zijn of haar omgeving activeert. Mond tot mond reclame!
– Voor deze fase maak je geen gebruik meer van advertenties. Je kunt hier gebruik maken van e-mail en bijvoorbeeld ook berichten via de tijdslijn van je fanpagina.
– Probeer met leuke content fans warm te houden
– Probeer ook exclusief content te creëren voor je fans

NEEM JE TIJD!
Dit is geen makkelijke materie! Het optimaliseren van jouw funnel is een continu proces! Probeer uit, en als het niet werkt, dan stuur je bij. Neem per fase de tijd om te ontdekken hoe je jouw publiek het beste kan ‘verleiden’. De beste tip die ik je kan geven: blijf niet te lang vastzitten in ideeën uitdenken (neem er uiteraard wel even de tijd voor) maar ga vooral ook doen! Beter veel uitproberen en ideeën laten mislukken dan stilzitten en wachten tot je het ultieme plan hebt ontworpen. Want ik kan je nu al vertellen: door heel veel uit te proberen kom je uiteindelijk tot het beste plan. En zelfs dan moet je blijven bijsturen.

Door het lezen over de klantreis en de bijbehorende marketingfunnel hoop ik dat je op een andere manier gaat kijken naar het creëren van content voor Facebook. Door content aan te laten sluiten op de diverse fases van een klantreis zul je zien dat mensen meer en beter reageren op je content!

Heb je  vragen? Opmerkingen? Of misschien al voorbeelden van dingen die jij hebt toegepast? Laat het weten in de community. Laten we elkaar sterker maken

Ga naar de community