Wat is de Facebook Pixel?

Het installeren van de Facebook Pixel is altijd de allereerste stap die ik zet met alle mensen met wie ik samenwerk. In dit artikel vertel ik je graag over de grote voordelen van de Pixel en hoe je deze installeert op je website.

De Facebook Pixel
De Facebook Pixel is niks meer dan een stukje code. Maar wel een heel belangrijk stukje code. Zodra je de Pixel op je website(s) plaatst, worden vanaf dat moment alle personen die jouw website bezoeken ‘opgeslagen’ in de Pixel. Je ziet niet letterlijk bij naam wie je website heeft bezocht, maar het Facebookprofiel van deze persoon wordt wel opgeslagen. Facebook geeft je absolute getallen van unieke bezoekers die in een afgelopen periode je website hebben bezocht. Je kunt een periode instellen van maximaal 180 dagen. Je kunt een bezoeker dus een half jaar ‘vasthouden’ in de Pixel. Als je dit vanuit consument-standpunt bekijkt (dat zijn we tenslotte allemaal) is dit behoorlijk eng. Ga maar eens na: log jij je weleens uit bij Facebook? Nee? Je bent niet de enige, er is nauwelijks nog iemand die zich uitlogt namelijk. Dit betekent echter wel dat als jij een website bezoekt waar een Pixel is geïnstalleerd, jij automatisch ook in hun Pixel wordt opgeslagen. Of je nou je Facebookaccount open hebt staan in je browser of niet, dat maakt niks uit! Dit is precies de reden waarom je advertenties te zien krijgt van bedrijven waar je de website van hebt bezocht. En ondanks dat we ons allemaal weleens irriteren aan advertenties, dan toch hier het goede nieuws: zolang je met hele relevante en persoonlijke content adverteert aan een relevante doelgroep (dit is precies waar veel bedrijven de mist in gaan) is het een heel krachtig middel om een nieuw publiek aan je te binden. Facebook is hier het allerkrachtigste platform voor op dit moment.

Functie van de Pixel
De Facebook Pixel stelt je dus in de mogelijkheid om mensen die jouw website hebben bezocht meermaals te benaderen met Facebook advertenties. Onderzoek laat zien dat je gemiddeld zes contactmomenten nodig hebt voordat een consument overgaat tot een online aankopen. Vanuit dat perspectief kun je dus stellen dat je dankzij de Pixel daadwerkelijk de kans hebt om personen met een hogere interesse in jouw activiteiten meermaals te bereiken en warm maken voor jouw activiteiten. Ik schrijf bewust; mensen ‘met een hogere interesse in jouw activiteiten’, want alle personen in de Pixel hebben tenslotte jouw website al een keer bezocht. Sterker nog, je kan verschillende groepen maken. Zo kun je onderscheid maken tussen verschillende doelgroepen. Stel je verkoopt cd’s en je bent ook op tournee door Nederland. Je kunt dan een groep maken van personen die jouw pagina hebben bezocht met informatie over jouw nieuwste cd en een groep maken van personen die jouw speellijst hebben bezocht. Op deze manier kun je aan deze twee verschillende groepen verschillende advertenties laten zien met uitsluitend informatie die relevant is. Voor nu is dit de belangrijkste informatie over de pixel zelf, tijd om de installeren.

Installeren van de pixel
Nu een klein stappenplan om je Facebook Pixel daadwerkelijk te installeren. Als je een klein beetje handig bent kun je het zelf doen, maar je kunt ook heel eenvoudig vanuit Facebook een instructie sturen naar je webbeheerder, dan heb je nergens omkijken naar 😉

 

Stap 1:
Ga vanuit de homepage van Facebook naar het ‘driehoekje’ rechts bovenin. Klik vervolgens op ‘Advertenties beheren’.
Let op: als je nooit eerder een bericht hebt gepromoot of hebt geadverteerd, dan heb je deze mogelijkheid niet en kun je op ‘Advertenties maken’ klikken. Je zult nu een aantal extra stappen moeten doorlopen en een eerste advertentie moeten maken voordat je de pixel verder kan installeren. Ik zal hier z.s.m. een artikel over publiceren.

Stap 2:

Klik links bovenin op de drie streepjes bij Advertentiebeheer. Je krijgt nu een groot menu te zien. Kies daar onder het tabblad ‘middelen’ voor ‘Pixels’

Stap 3:

Klik hier op de groene button ‘Een pixel maken’.

Stap 4:

Ben je (een beetje) handig met code? Dan kun je klikken op ‘De code handmatig installeren’. Kopieer en plak de code op de juiste plek in je website. Voor sites die zijn gebouwd met WordPress heb je ook speciale Plugins die dit makkelijk voor je doen (bijvoorbeeld plugin: Tracking Code Manager).

Ben je niet handig? Klik dan vrolijk op ‘Instructies e-mailen naar een ontwikkelaar’. Nu kun je je webbeheerder makkelijk mailen met instructies en vriendelijk vragen om dit voor je in orde te maken. Life is easy 🙂

De pixel geïnstalleerd? 

Is je Pixel goed geïnstalleerd? Dan krijg je vanzelf informatie te zien in het menu ‘Pixels’, waar je ook naartoe genavigeerd bent in stap 2. Wacht altijd even een dagje, het duurt vaak even voordat er informatie zichtbaar wordt.

OKÉ!

Dat is de eerste mijlpaal. Vanaf nu worden jouw websitebezoekers opgeslagen in de Pixel. In aankomende artikelen gaan we uiteraard bespreken hoe je dit in jouw voordeel kunt gaan inzetten.

Is het gelukt met de Pixel? Heb je nog vragen? Stel ze gerust in de community. Laten we elkaar sterker maken!

Ga naar de community