,

Warm (nieuw) publiek op met een Quiz, via een chatbot!

Warm (nieuw) publiek op met een Quiz en laat je e-mail database dagelijks groeien. De inzet van een Quiz is nu mogelijk via Facebook Messenger! Dit kan door gebruik te maken van een chatbot.

Deze blog heb ik geschreven omdat ik razend enthousiast ben over alle mogelijkheden die een chatbot met zich meebrengt voor Facebook advertentiecampagnes. Voor diverse (culturele) organisaties zet ik inmiddels met veel succes een quiz in om dagelijks in contact te komen met nieuwe relevante doelgroepen en het verzamelen van relevante contactgegevens.

Na het lezen van deze blog hoop ik dat je, net als ik, zin krijgt om aan de slag te gaan met een chatbot en in het bijzonder met het inzetten van een leuke Quiz.

De definities:
Messenger Marketing is het bereiken van personen door middel van marketing activiteiten via chatapplicaties (Facebook Messenger in dit geval).

Een chatbot maakt gebruik van geautomatiseerde berichten en triggers die ons in staat stellen om Messenger Marketing strategieën te ontwikkelen en uit te voeren.

De werking:
Mocht je nog niet eerder te maken hebben gehad met een chatbot, volg dan deze link naar mijn voorbeeld chatbot en maak kennis met de diverse mogelijkheden:

Klik hier voor een chatbot voorbeeld  (LET OP: via een desktop vraagt Messenger.com je mogelijk om in te loggen. Dit kan met je Facebook inloggegevens)

 

Dit is uiteraard slechts een eenvoudig voorbeeld van de kracht van geautomatiseerde berichten via een chatbot. En als ik geluk heb ben je nu aangemeld voor mijn updates over Messenger Marketing? 😉

The next Big Thing:
Voor veel marketeers geldt dat Messenger Marketing de “next big thing” is sinds de e-mailmarketing golf uit de jaren negentig. Facebook Messenger is gelanceerd in 2011 en adverteren via Messenger is mogelijk sinds 2016. Deze vorm van marketing is dus nog steeds heel jong en organisaties die nu al Messenger Marketing inzetten ontwikkelen daarmee een groot voordeel ten opzichte van concurrenten die dit niet doen. Met Messenger Marketing creëer je direct persoonlijke betrokkenheid tussen je publiek en jullie podium.

Quiz met dagelijkse groei van email database
Er zijn veel verschillende manieren om invulling te geven aan een quiz. Graag laat ik je de quiz van Tania Kross zien, die iedere dag weer zorgt voor bereik onder relevant (nieuw) publiek en de groei van de email database:

Klik hier om de Mozart Madonna Quiz van Tania Kross te spelen

 

Resultaten

In de zomerperiode hebben we een online advertentiecampagne ingezet door middel van de  Mozart Madonna Quiz. Hiermee hebben we contact met de fans onderhouden en relevante doelgroepen die eerder in contact zijn geweest met de online kanalen van Tania Kross. De resultaten:

  • We hebben 51K weergaven gehad op de tijdlijn van Facebook
  • Hiermee zijn 13K unieke personen bereikt
  • De quiz is 678 gespeeld
  • Er zijn 268 mailadressen verzamelt
  • 40% van de personen die de quiz speelt laat ook e-mailadres achter
  • Kosten van een e-mailadres variëren tussen de €0,35 en €0,95

En het belangrijkste: de interactie was heel hoog en de quiz werd zeer gewaardeerd op de tijdslijn!

De grootste verschillen voor Messenger Marketing ten opzichte van E-mailmarketing

Messenger Marketing en Emailmarketing kennen een aantal overeenkomsten, maar de werking van beide zijn wel substantieel anders. Beide disciplines zouden onderdeel moeten uitmaken van je online marketing strategie. Een aantal belangrijke verschillen alvast hieronder opgesomd:

  • We ontvangen heel veel mails en zijn heel selectief in het openen daarvan. De opening ratio van Messenger berichten ligt vele malen hoger.
  • Via Messenger sta je in contact met personen door middel van korte, persoonlijke berichtjes die direct op conversatie zijn gericht
  • Een Opt-in via Messenger werkt makkelijker dan een opt-in voor e-mail.
  • De advertentiemogelijkheden voor Messenger Marketing zijn goedkoper omdat je in binnen het systeem van Facebook blijft.
  • Facebook Messenger zijn met de chatbots volledig mobiel geoptimaliseerd.
  • Je ontvangt via chatbots echte data van echte personen, geen “nep e-mailadressen”
  • De conversaties via Facebook Messenger verlopen sneller en makkelijker waardoor de klantreis (customer journey) ook sneller en beter verloopt.

Inspiratie

De mogelijkheden voor het inzetten van chatbots voor je organisatie is eindeloos, je kunt het zo gek maken als je wilt, van heel simpel tot heel geavanceerd. Denk eens aan de volgende zaken:

  • Makkelijk en snel een week (of maand) kalender met de aankomende programmering vertonen, op basis van voorkeuren van de betreffende gebruiker (denk aan genre voorkeur etc.)
  • Nieuw publiek bereiken met aantrekkelijke en geautomatiseerde campagnes (zoals bijvoorbeeld de quiz!)
  • Een razendsnelle customer service voor de meest gestelde vragen

En nog veel meer!

Tot slot
Met regelmaat spreek ik mensen die Messenger niet geschikt vinden voor marketing activiteiten. Onderbouwing daarvoor is vaak: te persoonlijk, je valt mensen lastig, Messenger berichten van bedrijven zijn irritant. In al deze gevallen is mijn antwoord: dan is Messenger Marketing niet goed ingezet.

Neem bovenstaande Quiz van Tania als voorbeeld. Er vindt uitsluitend een conversatie plaat in Messenger op het moment dat mensen zelf klikken (en dus interesse hebben) op de Quiz in de tijdslijn. Als extraatje is zelfs in de Facebook post benoemd dat we contact maken via Messenger. Als je een campagne zorgvuldig opbouwt ontstaan er geen irritaties en kom je uitsluitend in contact met relevant publiek met een hoge interesse voor wat je doet. Een echte win-win situatie!

Ook een Quiz inzetten?

Denk je na over het inzetten van een Quiz door middel van een chatbot? Ik bespreek graag de mogelijkheden op maat met je!